Hürriyet Genel

13 Ocak 2012 Cuma

İŞLETMELERDE YENİLİK ve YARATICILIK SÜRECİ


Yaratıcılık Süreci:



1.Aşama: Bilgi toplama aşamasıdır. Bu aşamada sorular ve cevaplar iç içedir. Araştırmacı türlü yollarla bilgi yığma çabasındadır. İlk aşama bazen çok uzun sürebilir.

 2.Aşama: Sorun ayıklama veya kuluçka aşamasıdır. Araştırmacının belli konulara saplanıp sorunu destekleyen diğer sorunları yüzüstü bırakma ihtimali vardır. Bilinç alanı açılmış ve özgürleşmiştir. Bu aşamanın temel özelliği araştırmacının doyum alamaması ve dolayısıyla memnuniyetsizliğidir. Sorun üzerinde çözüme yönelik olarak buluşa ulaşmaya çalıştığından bu aşamaya kuluçka adı verilmektedir.

3.Aşama: Aydınlanma aşamasıdır. Bu aşamada araştırmacı çözüme ulaştığını fark eder. Kısa süren bir aşamadır. Buluş aniden şekillenir. Bu aşamaya ani pırıltı aşaması da denmektedir. Genellikle araştırmacının çalışma yoğunluğunun azaldığı dönemde ortaya çıkmaktadır.

4.Aşama: Deneme aşamasıdır. Fikrin uygulamasına geçilir. Buluş, deney ortamında kontrol edilebilir koşullar halinde ortaya konur. Deneme yanılmalarla tekrar tekrar ele alınır. Buradan elde edilen sonuçlara göre yeterli sonuca ulaşılamadığından kuluçka dönemine geri dönülebilir veya tam tersi ise buluş uygulanabilir hale getirilebilir.

5.Aşama: Buluşun yayılması aşamasıdır. Yaratılan ürünün yaratıcısından bağımsız olarak yeryüzünde varlığını sürdürebilmesi için toplum tarafından kabul görmesi, sosyalleşmesi gerekmektedir. Bu aşama yaratıcılıkla yeniliğin birleştiği noktaları göstermektedir. Yenilik, yaratıcılığın ticarileşmiş hali olarak düşünülebilir.



Yenilik Süreci:
Birçok yönetici, teknik profesyonel ve bilim insanı yeniliği aşağıdaki gibi görmektedirler. 




Bu süreç iki yaratıcı eylemle başlamaktadır: Fikir Üretimi ve yeniliğin pazarda sağlayabileceği fırsatlar. Birinci aşamada, herhangi birisi bir şey hakkında bir fikir geliştirmektedir. Fikir üretimi bazen ticari olmaktan çok, teknik bir bakış açısına ya da bir öngörüye sahiptir. Fakat genel olarak denebilir ki; bir sorun ya da fırsat, fikir üretimine kaynaklık etmektedir. 

Serkan Karaduman




Kaynaklar:

o   Lucke R., İş Dünyasında Yenilik ve Yaratıcılık, 2008, Harvard Business School Press (Çeviri Turan Parlak, İş Bankası Kültür Yayınları) 
o   ALYAMAÇ B., Yenilik ve Yaratıcılık, 2008 (YL projesi) 

Hiç yorum yok :

Popüler Yayınlar